Direct3D är ett kraftfullt grafik API (Application Programming Interface ) som används i Windows program för att visa visuella data , t. ex. tredimensionella modeller och text , på en dator skärm . C + + är språket i valet mellan dator-professionella grafiker , och Direct3D är utformad främst med C + + i åtanke . En användning för Direct3D är att visa text på skärmen . Till exempel , om du vill skapa ett videospel med text menyer eller pratbubblor , använder Direct3D för att visa text vid sidan av andra grafiska element .
1
Kopiera och klistra in följande kod i nyttofunktioner filen i din Direct3D C + + -projektet:
void DisplaySomeText ( sträng text )
{
D3DCOLOR fontcolor=D3DCOLOR_ARGB ( 0,0,0,255 ) ,
RECT RCT ,
rct. left=2 ;
rct. right=780 ;
rct. top=10 ;
rct. bottom=rct. top 20 ;
//Rita lite text
m_font-> DrawText ( NULL , text , -1 , och RCT , 0 , fontcolor ) ; }
2
Ändra " 0,0,0 " i den första raden i funktionen till vad . RGB-färg du vill att texten ska visas i. Det första numret står för röd , den andra står för grön , och den tredje står för blå . 0,0,0 är svart , 255. 255. 255 är vitt , och alla värden i dessa är giltiga . Till exempel kan du välja röd text som är 255. 0. 0 ( max rött , inget grönt och inget blått) .
3 .
köra koden i funktionen genom att skriva sin namn med textsträngen du vill visa som ett argument :
DisplaySomeText ( "Detta är den text som du vill visa !");
Previous:nothing Next:hur ändrar unix solaris root-lösenordet när det har gått ut