Kringutrustning är enheter som stöder de centrala funktionerna hos en dator genom att medverka i överföring av data. De kan också utföra andra stödjande funktioner, till exempel extern lagring. De kringutrustning är också allmänt känd som input /output enheter, eller I /O-enheter, eller hjälputrustning
Funktion
Den huvudsakliga funktionen av en dator perifer är att tillhandahålla data till datorn och plocka upp den bearbetade data från den. Medan vissa enheter utföra en funktion, t. ex. en bildskärm gör genom att tillhandahålla utdata, andra enheter kan hantera flera funktioner. Ger till exempel en extern hårddisk både ingång och utgång för datorn Förutom att lagra data.
Historia
det avgörande ögonblicket i historien av kringutrustning till datorer inträffade på IBM på 1980-talet, när Mark E. Dean och Dennis L. Moeller gjort arkitektoniska förbättringar som gjorde det möjligt för användare att ansluta datorer till kringutrustning genom att helt enkelt koppla dem externt. Nästa stora språng kom 1993 med MIT examen Thomas H. Massie är haptiska gränssnitt, som tillåter en person att sätta fingrarna i ett kärl i en enhet och nästan känna form, ytstruktur och vikt av objekt på datorskärmen.
Typer
Den typ klassificeringen av enheter bestäms av den funktion de utför. De viktigaste typerna är inmatningsenheter, utenheter och lagringsenheter. Några vanliga inmatningsenheter tangentbord, mus, styrkula och joystick. Utdataenheter omfattar bildskärmar och skrivare, och en extern hårddisk är ett exempel på en lagringsenhet.
Läge
I allmänhet är datorer utanför huvudenheten, men detta är inte alltid fallet. Till exempel är en video capture-kort inte är en del av de viktigaste dator men sitter på moderkortet i datorn. Externa enheter typiskt är ansluten till huvudenheten med kablar som passar i den aktuella datorn hamnar. Det finns dock undantag, såsom ljuset penna, som är en touch-screen-enhet som använder pixlar på skärmen för att förmedla synpunkter.
Potentiella
Kringutrustning ständigt uppfann och omarbetas i syfte att tjäna nisch krav. Under 2010 ingick några av de viktigaste forskningsområdena gest och handling erkännande, känsla erkännande, ansikte identifiering, objektspårning och fotgängare upptäckt för fordonsindustrin. Dessutom är, enligt David Cox, forskare på Rowland institutet vid Harvard, som vetenskapsmän bättre förstå de komponenter som gör en bra artificiell vision system, kan de använda dessa för att bättre förstå den mänskliga hjärnan också.