Flyttal aritmetik används i datorprogrammering för att representera ett stort antal . Hur programmet representerar stora siffror är att höja en angivet antal till en viss makt , eller exponent . På detta sätt kan ett större antal matas in i ett datorprogram . IEEE ( Institute of Electrical and Electronics Engineers ) för flyttal anger punkt aritmetiska hur enkel precision (32- bitars ) och dubbel precision (64- bit )-nummer är representerade i ett program och hur dessa siffror är manipulerade .
1 .
Representera enkel precision floating point som en 32-bitars ord med bitar från 0 till 31 , vänster till höger.
2 .
Placera mantissan , m , i bitar 0-22 , utelämna lite bsub0 , vilket är en dold lite . En mantissa är en bråkdel av en logaritm , som kommer efter decimalkommat
3
Kod nästa 8 bitar-. 23 till 30-som en 8- bitars exponent . Exponenten bör vara bias-127 . Med andra ord , om du vill ha en viss exponent , måste du lägga 127 till det . Exempelvis skulle en exponent för 10 representeras som 10 127=137 .
4 .
Se lite 31 i sekvensen är ett tecken lite , S , som kan vara antingen positiv eller negativ. S=1 representerar ett negativt värde och S=0 representerar ett positivt värde.
Previous:nothing Next:hur man skriver en hex fil