Dator > hur man skapar UML-klassdiagram

  • hur man skapar UML-klassdiagram


  • Ett Unified Modeling Language ( UML) klassdiagram används för att identifiera och beskriva de klasser som kommer att skapas vid genomförandet av ett program . Du kan tänka på en klass som en person eller sak som spelar en roll i ett program . En klass har ofta data , som representeras av attribut . En klass har också beteenden , som representeras av metoder . Klasser kan också vara relaterade till andra klasser. Till exempel kan en klass ärva från en mer allmän klass , kanske en klass innehåller en annan klass , eller en klass kan använda metoderna i annan klass. Låt oss titta på hur man skapar en UML-diagram för att definiera tre klasser : . en produkt , en bok , och en författare

    Du behöver : .
    Microsoft Office Visio 2007

    Skapa ett Visio-ritning


    1 .
    Klicka på " Start " -knappen. Välj " Alla program "i menyn . Välj "Microsoft Office "i menyn . Välj " Microsoft Office Visio 2007 " i menyn.
    2 .
    Välj "Software och databas " mall kategori i rutan till vänster .
    3 .
    Välj
    " UML-modelldiagram "under " Dagens Mallar " och klicka på "Skapa " -knappen. Du har skapat en ritning och lade till UML former till verktygsfältet . Den " UML statiska strukturen " Shapes kategori bör byggas ut .

    Definiera Författare klass


    1 .
    Välj " klass " formen och dra den på ritningen . Den förvalda namnet på objektet är " Klass 1 " . Dubbelklicka på " Klass 1 "för att öppna " UML klass dialogrutan Egenskaper . Skriv " Författare " i fältet "Namn" .
    2 .
    Välj " Egenskaper " kategori . Du kommer att definiera fyra attribut : Förnamn , Mellannamn , Efternamn , och SSN .
    3 .
    Skriv " Förnamn " i Attribute kolumnen . Välj " C # : : string "från " Typ " rullgardinslistan . Typ definierar datatypen som kommer att användas för attributet . I detta fall en datatyp av " C # : sträng "anger att du planerar att genomföra klass med hjälp av programmeringsspråket C # och attributet lagrar textdata . Observera att synligheten är inställd på " privat " . När sikten är privat, kan attributet endast nås inom klassen där det är definierat.
    4 .
    Skriv " Mellannamn " i nästa rad av attributet kolumnen . Välj " C # : : string "från " Typ " rullgardinslistan . Observera att standardtexten mångfalden är " 1 " . De många bestämmer hur många instanser av attributet kommer det att finnas för varje instans av klassen. Välj " 0 . . 1 "från " Mångfald " listrutan för att ange att vissa författare inte kan ha en andranamn .
    5 .
    Typ "Efternamn " i nästa rad av attributet kolumnen . Välj " C # : : string "från " Typ " rullgardinslistan .
    6 .
    Skriv " SSN " i nästa rad av attributet kolumnen . Välj " C # : : string " . från " Typ " rullgardinslistan
    7
    Välj "Drift " kategori . Skriv " nytt " i den första raden i Operation kolumnen . Håll andra alternativ på standard . Observera att synligheten är inställd på " allmänheten ". En offentlig metod kan nås av andra klasser . Varje klass krävs minst en offentlig konstruktor som körs när ett program skapar en instans av klassen . I C # , Java och C + + , är entreprenören som heter "nya" . I det här fallet kommer du att skapa en konstruktor som accepterar ett personnummer och ett fullständigt namn som parameter .
    8 .
    Kontrollera att första raden är markerad och klicka på "Egenskaper " -knappen. Välj " Parameters " kategori . Skriv " SSN " i första raden av parametrarna kolumnen . Välj " C # : : string "från " Typ " rullgardinslistan . Skriv " Fullname " i nästa rad av parametrarna kolumnen . Välj " C # : : string "från " Typ " rullgardinslistan . Klicka på " OK " .
    9 .
    Skriv " getName "i andra raden i kolumnen "Åtgärd" . Välj " C # : : string "från " Return Typ " rullgardinslistan . Detta definierar en offentlig metod som heter getName som returnerar en sträng.
    10 .
    Klicka på " OK " . Du har nu definierat en enkel klass som heter Författare . Klassen har fyra attribut , en konstruktor som accepterar två parametrar , och en metod .

    Definiera boken Class


    1 .
    Välj " klass " formen och dra annan klass på ritningen. Dubbelklicka på " Klass 1 "för att visa egenskaper . Skriv " Boka " i fältet "Namn" .
    2 .
    Välj " Egenskaper " kategori . Skriv " Författare " i den första raden i " Attribute "-kolumnen . Klicka på den lodräta fältet till höger om " Typ " kolumnen och dra den till höger för att expandera "Typ " kolumnen . Välj " Top Paket : : Författare "från " Typ " rullgardinslistan . Detta visar att attributet kommer att vara en instans av Författare klassen. Välj " 1 . . * "från " Mångfald " listrutan för att ange att en bok alltid kommer att ha åtminstone en författare , men kanske har flera författare.
    3 .
    Klicka på " OK " -knappen för att uppdatera klassen form på ritningen .
    4 .
    Välj " Komposition " pilen från " UML statiska strukturen " former . Dra den till ritningen och ansluta Författare och boka klasser . Författaren sidan av anslutningen ska vara märkt med en asterisk (*) . The Book sidan av anslutningen ska markeras med en "1" . Sammansättningen pil indikerar att det finns ett samband mellan Book och författare.

    definiera produkten klass


    1 .
    Välj " klass " formen och dra en annan klass på ritningen . Dubbelklicka på " Klass 1 "för att visa egenskaper . Skriv " produkt " i fältet "Namn" .
    2 .
    Välj " Egenskaper " kategori . Skriv " ProductID " i den första raden i " Attribute "-kolumnen . Välj " C # : : string "från " Typ " rullgardinslistan
    3
    Typ " Pris "i andra raden i " Attribute " kolumnen . . Välj " C # : decimal "från " Typ " rullgardinslistan . En decimal datatyp är en datatyp som kan användas för att lagra monetära värden.
    4 .
    Typ " Namn "i den tredje raden i " Attribute "-kolumnen . Klicka på " OK " .
    5 .
    Välj " generalisering " pilen från " UML statiska strukturen " former och dra den på ritningen. Anslut "Produkten" klass till "Bok" klass på ett sådant sätt att pilspetsen pekar på produktklass. Du har ändrat UML-diagram för att ange att boka klass ärver från produktklass. Detta innebär att boken klassen också har ProductID , pris och namn attribut .
    6 .
    Klicka på " Arkiv " -menyn och välj " Spara " . Skriv " MyUML "i " Filnamn "-fältet och klicka på " Spara "-knappen .

    tips och varningar


  • Du vanligtvis kommer att definiera attribut med privata synlighet eftersom objektorienterad programmering uppmuntra data gömmer sig.
  • I en verklig-värld ansökan , skulle klasserna har ytterligare attribut och metoder för att ge den nödvändiga funktionaliteten i applikationen.

Previous:nothing Next:hur man gör en lång rummet i Game Maker





Relaterade artiklar


  • GeForce 7600 GS jämfört med GeForce 6600 GT
  • hur du ansluter trådlöst tangentbord och mus hårdvara
  • hur man använder flera namnrymder
  • Hur konvertera timmar till sekunder i Java
  • hur man startar en ny instans av Visual Basic
  • sql sökning tutorial
  • Game Maker plattform handledning
  • Hur konvertera en sträng till en kort datum
  • hur man skapar en fil i java
  • hur de kan förmedla en rad i Visual Basic