En Ultra-Gängad processor är en komponent på en GPU, eller Graphics Processing Unit, som fördelar resurserna inom denna GPU så ingen är sysslolös. Det möjliggör ett ATI-grafikkort för att öka sin effektivitet genom att sprida processor information såsom uppgifter till var och en av GPU: s ledare använder egna protokoll. Denna process bör inte förväxlas med Intels Hyper-Threading-teknik som används på datorns processor core
Basics
korrekta namnet för denna typ av teknik är "Ultra-Gängad Leveranssätt Processor. " Processen fungerar genom att anställa en central pixel shader som fungerar som programmets "avsändande enhet," bryta ner varje shader i trådar som kallas partier, varje tråd innehåller upp till 16 pixlar (4-by-4), och processen kan fördela upp till 512 trådar per pixel. Den avsändande enheten sänder ny information till GPU: s processor som varje shader blir inaktiv, t. ex. när en process är klar, eller behövs mer information, se till att effektivitet är uppfyllda vid alla tillfällen.
Funktion
Den teknik som motor sätter upp tre olika köer för Vertex, geometri och pixel shading. Ultra-Threading egenutvecklade algoritmer sedan ständigt arbeta för att fastställa var varje bit data passar bäst som slots öppna upp under tre olika köer. Trådarna är antingen sätta i viloläge tills en plats är öppen för dem att verka efter en process in i en skuggning, eller de behandlas genom ett öppet tillgänglig facket tills de är klara eller tills det behövs mer information.
Skiljeförfarande Resurser
Processorn måste också medla resurser som tråd skiljedom sker. Resurs skiljedom inbegriper att fastställa var SIMD matriser och cachar måste utarbetas på hela tiden och sedan prioritera varje process för specifika ämnen. Trådar tävla under processen utifrån deras behov, till exempel arbetar på ALU processer mot en textur hämta. Hela denna process är klar att använda proprietär programvara information
modeller med hjälp av Ultra-Gängad Processing
Flera nybörjar grafikkort modeller med hjälp av denna teknik från ATI omfatta. Radeon X1300, X1550 och X1050. Mid-range modeller: Radeon X1600, X1650 och höga kort slut erbjuder: Radeon X1800, X1900 och X1950. Nyare ATI-kort har högre räknas tråd bearbetning (512 kontra 128).
Största fördelen
Det främsta skälet för att genomföra denna typ av teknik är effektivitet. Förgrening sanktioner minimeras sikta på små serier spridda över GPU: s system. Den extra bearbetningen straff blir så liten som möjligt, vilket möjliggör flera processer förekommer på kortare tid.