En dators centralenhet (CPU) är en kisel-chip som utför alla beräkningar som krävs för att driva systemet. Som CPU tekniken går framåt och blir mer komplex, inlärningskurvan som behövs för att förstå deras funktion växer brantare. Det övergripande egenskaper för en processor kan beskrivas med hjälp av några viktiga specifikationer.
Hastighet
Termen "CPU-hastighet" är en felaktig benämning som förvirrar många datoranvändare. Antalet associerade med en CPU hastighet, t. ex. 3,2 GHz, är inte ett direkt mått på hastighet alls. Denna specifikation avser antalet cykler per sekund en processor kan utföra. I själva verket kan flera instruktioner kräva flera CPU-cykler som ska utföras. Vidare processorer med Hyper-Threading eller flera kärnor kan utföra flera samtidiga cykler. CPU-frekvens är bara ett mått på SPELBAR cykler per sekund, och är bara användbar när man jämför processorer inom samma familj. Till exempel kommer en Pentium 4 på 3,2 GHz överträffa en Pentium 4 på 2,5 GHz, om de har samma arkitektur.
Cacheminne
processorer är byggda med en viss mängd minne på dö själv. Detta minne används för att hysa de uppgifter som för närvarande verkställande instruktioner och deras värden. Processorer kan öppna och läsa cacheminne många gånger snabbare än systemets RAM. Ju större mängden cacheminne, desto snabbare kan processorn utföra sina uppgifter.
Socket Numbers
processorer är byggda för att mycket speciella fysiska specifikationer. Uttaget nummer dikterar storlek CPU och antal kontakter mellan sig och moderkortet. Moderkort traditionellt bara är ett enda sockeltyp per design. Dessa uttag siffror används för att skilja vilka moderkort och processorer är kompatibla med varandra.
Single-core/Multi-core
processorer var ursprungligen byggt med ett enda behandling kärna per chip. Senare, processorer byggda med flera processorkärnor på en enda processor dö. Detta är känt som ett multi-core CPU. Multi-core processorer tillåter flera program att behandla uppgifter samtidigt och för enkla applikationer till bearbeta flera uppgifter samtidigt. Till exempel kan 3-D renderingsprogram använda den första kärnan att göra den första halvan av en bild och den andra kärnan att göra det andra halvåret.