Om du är en programmerare intresserad av dataspel , vill du göra hoppa från konsol -baserade program för att grafiskt -baserade program. Detta är ett utmanande steg , eftersom det kommer att innebära att tillämpa allt du lärt om objektorienterad programmering för att förstå komplexiteten i 3D- motorer , en uppsättning bibliotek som låter dig programmera 3D -spel med fokus på ditt spel . DirectX är en sådan populär 3D -spel motor för Microsoft Windows
Du behöver : .
Microsoft Visual Studio ( eller en aktuell Microsoft C + + utvecklingsmiljö ) .
1 .
Lär dig att programmera i C + + . C + + är arbetshästen språk modern spelutveckling , som i början av 21-talet. Även nyare , högre nivå programmering språk som har använts för att utveckla spel för Internet -baserade plattformar , + C + är vanligast för PC -spel . DirectX integreras med Microsofts C + + plattformar utveckling , och använder objektorienterad programmering koncept lär du dig samtidigt förvärva språket . Att veta hur man kan utveckla C + + -program för Windows är en viktig förutsättning för att 3D -spel med DirectX .
2 .
Ladda ner och installera den senaste versionen av DirectX Software Development Kit . Det kan hittas i Microsofts Download Center , och innehåller biblioteken måste du använda DirectX 3D -motor .
3 .
Läs om gemensamma marknadsorganisationer (Common Object Model ) och rendering pipeline . Detta är två grundläggande idéer för att förstå och använda , DirectX . Gemensamma organisationen av marknaden är de enskilda objekten , eller komponenter, som tillsammans bildar 3D miljö du skapar . De är viktiga för att bygga 3D- miljö och rätt förståelse av dem kan tillåta dig att göra underhålla ditt spel under sin livstid lättare genom att kunna frigöra uppdatera patchar , i stället för helt nya program . Den rendering pipeline är den serie av åtgärder genom vilka den kod du skriver för ditt 3D- miljö är översatt till bilder på datorskärmen . Detta är två viktiga principer för att bilda en ram för de närmare detaljerna använder DirectX .
4 .
Läs om 3D koordinatsystem , 3D-modeller , och hur de är konstruerade , skuggad och färgade . Dessa är grundläggande begrepp i att bygga 3D-objekt , och kombinera dem i full miljöer . DirectX är ett bibliotek som tillåter dig att bygga 3D-objekt , men måste du först känna till detaljerna i vad du vill att 3D -motorn att göra .
5 .
Lär dig att skapa fönster och sätta figurer i dem . När du vet alla dessa saker , vet du grunderna i att använda DirectX .
tips och varningar
Det bästa sättet att lära sig att använda verktyg för utveckling är att använda den. Komma med ett projekt , och när du har nått gränserna för den grundläggande konceptuella ramen för hur din verktyg (i detta fall , DirectX ) fungerar , helt enkelt forskning hur man gör vad man behöver göra . Lär dig genom att göra .