Programspråket C pekare är variabler som innehåller adressen utrymme för en annan variabel . Eftersom pekare " punkt " till en adress utrymme , ändra pekarens värde , ändras även variabel som tilldelas pekaren . Skickas fram och tillbaka mellan funktioner, pekare tillåter programmerare att kontrollera värden även om variabeln inte är global . programspråket C definierar pekare med hjälp av asterisk prefixet
1
Skapa din variabel . . Pekare är tilldela variabeln adressrymder . Därför , innan du definiera en pekare behöver du en variabel . Koden nedan visar hur du definierar en variabel i C : .
int theInt=0 ;
2
Definiera din pekare . Pekare är lätt att känna igen i ert program , eftersom det har en asterisk prefix . Följande kod definierar en pekare :
int * ptr ,
3
Tilldela variabeln pekaren . Du tilldelar den adress utrymme att pekaren , vilket sker med hjälp av et symbolen . Varje gång du ser ett et prefix i C , tänk " adress . " Följande kod tilldelar adressen till heltal till pekare :
ptr= theInt;
Eftersom " theInt " definieras med 0 värde innehåller PTR variabel värdet 0 .
4 .
Ändra värdet på variabeln . Nu när pekaren är tilldelas variabeln , ändra pekaren värdeförändringar aktuell variabel också, visar följande kod hur du ändrar variabelvärden med hjälp av en pekare :
* ptr=5 ;
5 .
skriva ut resultatet för att se värdet ändras. Detta hjälper dig att lära dig och visa kod och hur den påverkar pekare . Följande kod skriver ut resultatet till din konsol :
theInt=1 ;
printf ( " Värdet på theInt är% d " , theInt ) , //skriver ut 5
* ptr=10 ;
printf ( "Värdet på theInt är nu % d " , theInt ) , //skriver ut 10
Previous:nothing Next:Orsaker till en java script tomrum fel