Läsa och visa en BMP bildfil i vanlig C + + kan vara komplicerade affären , men Microsoft lägger ett par extra klasser för att göra arbetet lättare i sin Visual C programmering svit som en del av . NET Framework . Genom att använda " OpenFileDialog " och " PictureBox " klasser , kan programmerare har kod för lastning , inte bara BMP -filer , men bildfiler av alla slag i sina Visual C program igång på nolltid
Du behöver : .
Visual C 2008 eller senare.
1 .
Skapa ett nytt projekt genom att klicka på Arkiv , Nytt projekt . Välj " Windows formulerad ansökan " så att du kan använda det grafiska användargränssnittet (GUI ) designverktyg . Namnge projektet " bmp -läsare . "
2 .
Klicka på Toolbox knappen på höger sida av skärmen för att öppna listan med GUI -komponenter.
3 .
Klicka på " PictureBox " komponent att välja det .
4 .
Gå till det tomma form i mitten av fönstret och dra med musen för att dra en PictureBox objekt på blanketten . Det är här bilden kommer att visas när den laddas.
5 .
Klicka "Open File Dialog " i verktygslådan och klicka i formuläret . Ett objekt som kallas " openFileDialog1 "kommer att skapas längst ner på sidan . Klicka på den och gå till Filter egendom . Ställ in den till följande :
" BMP ( *. bmp )"|*. bmp ,
Detta kommer att begränsa de filer som kan öppnas endast BMP -filer . Den första delen , inom citattecken , definierar den beskrivning som användaren kommer att se av detta filter i dialogrutan Öppna , medan den senare faktiskt sätter filter för filnamn .
6 .
Gå tillbaka till Verktyg och välj knappen komponenten den här gången .
7 .
dra med musen över formuläret för att dra en knapp bredvid eller under PictureBox . Gå till Egenskaper lista och hitta texten egendom .
Ändra det till " Load ".
8 .
Dubbelklicka på den nya knappen . Detta kommer att skapa en " button1_click " händelse i C + + -källkod och automatiskt tar dig till den . Klistra in följande kod inuti :
bool resultat ,
result=( this- > openFileDialog1-> ShowDialog ( ) == System : : Windows : : Blanketter : : DialogResult : : OK ) ,
if ( resultat ) {
this- > pictureBox1-> ImageLocation=openFileDialog1-> filnamn ,
}
Spara ditt arbete och klicka på den gröna pilen för att testa Visual C BMP lastare . Hitta en BMP -fil på din hårddisk .
tips och varningar
Även om du väljer att inte använda Visual C : s GUI editor , kan du fortfarande använda PictureBox och OpenFileDialog klasser att ladda bilderna . Om du inte vill använda OpenFileDialog , men skulle hellre skriva en plats image filen direkt i programmet , kan du ställa in helt enkelt ImageLocation variabeln i steg 7 till en sträng innehåller sökvägen till BMP-fil.