Inmatningsenheter hårdvara komponenter som möjliggör för användare att interagera med en dator. Utan inmatningsenheter, skulle du inte kunna mata instruktioner till en dator. Den vanligaste ingångsenheter i moderna datorer är musen (eller pekdon), tangentbordet, scanner, webbkameran och mikrofonen. En annan inmatningsenhet, serverar en nisch syfte är joysticken, som används i spel
roll Of In- utgångar
En inmatningsenhet instruerar datorn att utföra en uppgift. Att datorns processor arbetar med uppgiften, och ger feedback efter de anvisningar har genomförts.
Tangentbord
Moderna tangentbord har alfanumeriska nycklar och andra knappar för specialfunktioner. En typisk tangentbord har mer än 100 tangenter, inklusive det numeriska tangentbordet, märkt funktionstangenterna F1 till F12 och funktionsknapparna som tangenterna CTRL, TAB, Alt och Del. De mest populära layout, QWERTY inte en universell standard, andra tangentbordslayouter kan användas för speciella ändamål.
Mouse
Musen, en av de mest populära inmatningsenheter låter en dator användaren navigera på skärmen utan att behöva lära hundratals kortkommandon. Musen är kritisk, särskilt i det grafiska gränssnittet (GUI) miljön i moderna operativsystem där alla program är utformade för dess användning. I bärbara datorer ersätter annat pekdon --- en platt som översätter fingerrörelser att markören rörelser på skärmen --- musen. Bärbara datorer stöder också traditionella möss, som kan fästas via USB.
Scanner
Skannern gör digitala kopior av tryckta bilder och text. Flatbäddsskannrar, den mest populära, tur tryckta papperskopior, placeras på ett plant glas panel, till en digital bild. Proprietär programvara kan användare ändra och arbeta med skannade bilder innan du sparar den till disk. Scanners kan integreras med enheter som skrivare och faxar.
Mikrofon, Webkamera Joystick
mikrofon, webbkamera och joystick används allmänt i Internet miljö. Mikrofoner, vanligtvis i kombination med hörlurar kan spela in ljud och spara den som en digital fil. Innehåll inspelad med mikrofoner och webbkameror kan omedelbart ändras med programvara, och laddas upp till Internet. Joysticken är en annan inmatningsenhet används främst för spel, antingen online eller offline. Joysticks används sällan i allmänhet datoranvändning.