Termen "ingångsenheter" används ofta för att hänvisa extern hårdvara komponenter som används till foder data och styrsignaler till ett datorsystem. Dessa enheter, tillsammans med ut-enheter, utgör processen för människa-datorinteraktion. Utenheter används för att presentera den bearbetade data (information) till ett slutanvändarintyg eller operatör. På detta sätt utnyttjar en slutanvändare (en människa) kommunicerar med en bearbetning maskin (dator) och det för olika arbetsuppgifter. Ingångsenheter brukar kategoriseras enligt deras funktioner och verksamhet, som avgör vilken typ av input dessa anordningar används för att ge.
Du behöver:
HP LaserJet 4000 skrivare
Tangentbord
Tangentbord är äldsta typen av inmatningsenheter, som används i stor utsträckning för att ge diskreta data, kommandon, etc. . i ett datasystem i form av text. En normal tangentbord har 101 till 104 tangenter-beroende på regionen ursprung-som innehåller alla bokstäver (A till Z), numeriska siffror (0 till 9) och viss kontroll (enter, shift,) och funktionstangenter (F1 till F12) som används i många olika verksamheter. Ett tangentbord fungerar som en inmatningsenhet på ett sätt att när en tangent trycks, är en fördefinierad värde i form av elektriska signaler överförs till processorn, som anger exakt vad knapp trycks in. På detta sätt finns olika kommandon och instruktioner överlämnas till processorn, genom att använda ett tangentbord.
Pekdon
Pekdon är inmatningsenheter som till skillnad från tangentbord, foder ett datorsystem med rumsliga eller kontinuerliga data. Genom sikt rumsliga, betyder det att pekdon innehåller någon form av mekanisk rörelse hävdades av slutanvändaren, vilket resulterar i att sända styrsignaler till en processor. Dessutom är de enligt pekdon eftersom deras mekaniska rörelse skildras grafiskt i form av en pekare (eller markör) över en bildskärm, vilket är en utdataenhet. Vanligaste pekdon innehålla mus, styrkula, styrplatta, spel joystick, ljus penna.
Videoingång enheter
Som namnet antyder, videoingång anordningar används för att överföra videosignaler till ett datorsystem. Dessa videosignaler överförs i form digitala bitar, som först fångas in från yttre världen som analog optisk (ljus) signaler. Några som ofta används videoingång enheter med datorsystem inkluderar webbkameror, digitala videokameror, streckkodsläsare. Vanligtvis är dessa ingångsenheter kräver särskild programvara (drivrutiner) program för att gränssnittet sina signaler till processorn, som i sin tur processer sina bidrag digitala signaler och visa dem i form av en video på en bildskärm.
ljudingång enheter
En annan viktig kategori av inmatningsenheter omfatta alla dessa externa hårdvarukomponenter, som överför ljud analoga signaler till datorns processor, återigen i form av digitala bitar. Dessa bitar bearbetas och vidarebefordras till ljudutgång enheter som högtalare, hörlurar. Ljudingång enheter kan ytterligare kategoriseras som ljudsignal fånga eller ljudsignal utrustning som genererar. Ljudsignal fångstanordningar bära en mikrofon för att spela in ljud signaler från yttre miljön, samtidigt som ljudsignal generera enheter använder interna elektroniska kretsar för att producera ljudsignaler.
Hybrid inmatningsenheter
Hybrid inmatningsenheter ge en kombinerad enda gränssnitt för flera typer av insignaler som skall överföras till datorns processor. Dessa enheter är vanligen används i datorspel video och utföra olika funktioner för gamer tillgänglighet, såsom volymkontroll, positionering etc. domän av hybridsystem inmatningsenheter innehåller sofistikerad och enkel hårdvara, inklusive spelkontroller, spelenheter, mekaniska spel paddlar.