Visual Basic (VB ) är ett programmeringsspråk och utvecklingsmiljö som Microsoft gjorde att förenkla programplanering för Windows operativsystem. Bland Visual Basic : s verktyg som är funktioner för att skapa och manipulera virtuella 3- D objekt , som VB programmerare använder för att göra simuleringar eller spel . En viktig fas för att skriva 3- D spel med Visual Basic innebär rotering, skalning och rörliga objekt i 3-D utrymme . Dessa tre åtgärder som tillsammans kallas objekt transformationer. Skapa din egen 3-D spel i Visual Basic ger dig chansen att farkosten en dynamisk virtuell värld som matchar dina intressen och idéer design .
Du behöver :
Visual Basic utvecklingsmiljön
1
Ladda ner och spela ett eller flera öppen källkod ( fri ) 3-D-spel skrivet i . Visual Basic , som NARC3D och Anthony 's Buttonz .
2 .
Skriva på papper under gameplay aspekter av spelet som du vill ändra och dem du vill behålla . Till exempel kan du skriva " Detta skjutspel vore bättre i en Vilda Västern miljö . " Eller, " Grafiken är realistiska , men i början nivåerna är alltför lätt . Spelare bör inte komma till nivå två tills tjäna 500 poäng . " Var så specifik som möjligt skriftligen ändringar du vill se i spelet .
3 .
Hämta källkoden för ett av de spel du spelat , sedan skriva ut alla sina källkod filer med "Skriv ut" post i "Arkiv" -menyn i VB utvecklingsmiljön. Läs igenom varje fil , med särskild hänsyn till eventuella kommentarer som ( text demarked med den enda apostrofen -'-). I kommentarerna hjälpa till att förklara spelets algoritmer .
4 .
Klicka på " Arkiv " -menyn "nya projekt " post för att starta en ny VB projekt . Skriv spelets källkod från utskrifter du gjort i föregående steg . Denna instruktion kommer att fördjupa din förståelse för spelets källkod genom att tvinga dig att läsa koden noggrant .
5 .
Spela skriva om spelet genom att trycka "F5 " i VB kodning miljön. Om spelet inte finns anledning som du förväntar dig , felsöka det , börjar med att trycka på " Stop " -knappen i verktygsfältet för att avsluta spelet . Jämför källkoden du skrev med den ursprungliga utskrifter . Alternativt spår ( dvs exekvera ) programmet rad för rad genom att trycka " F8 . " Läs utvecklingsmiljön 's trådar för sökordet " debugging "för att identifiera och korrigera felen .
6 .
Stryk källfilerna du skrev , skriv sedan det från minnet . Se till akten : s utskrift endast om det behövs . Upprepa detta tills du kan skriva filen utan att hänvisa till utskriften .
7 .
Upprepa föregående steg för de återstående källfiler i spelet . Om du gör det kommer att ge en förståelse för spelets logik som du kan använda för att börja förändra spelet .
8 .
Sortera listan du skrev i steg 2 för att placera den enklaste ombyggnadsarbeten vid överst i listan . Skriv in koden genomföra listans topp objekt . Till exempel , om posten lyder: " Ge gorgonen karaktär endast 50 liv punkter vid spelets start, inte 75 , " du kan komma att ersätta " 75 " med " 50 " i uttalandet " Gorgon. LifePoints=75 . "
9 .
Spela det ändrade spelet och felsöka det som behövs med Steg 5 : s anvisningar .
10 .
Skriv källkoden för de återstående posterna i din förändring lista . Om den resulterande spelet fortfarande liknar den ursprungliga , skriva och programmera källa för en ny lista med ändringar .