Dator > användning av komponenter hårdvara

  • användning av komponenter hårdvara


  • I datorvärlden avser hårdvara till alla fysiska, materiella komponenter som tar upp plats. Till skillnad från programvara, vilka är program som krävs för att datorn ska köras, kan hårdvara ses och röras. Alla datorer, även stationär eller bärbar, har vissa gemensamma hårdvarukomponenter, den enda skillnaden är storleken och kapaciteten på de enskilda komponenterna. I en stationär dator, tornet höljet husen interna komponenter såsom hårddisk, RAM, moderkort och optiska enheter, medan kringutrustning såsom bildskärm, tangentbord och mus är externa komponenter.

    hårddisk

    Hårddisken är en rektangulär, metallisk låda hittades i en stationär dator torn hölje. All information i en dator, inklusive OS (operativsystem), installerade program och program och dokument användare lagras på hårddisken. Vid varje givet tillfälle, fungerar en dator operatör endast en liten del av alla data som lagras i en dators hårddisk. Till exempel när du arbetar på en ordbehandlare, är andra applikationer som webbläsare och DVD-spelare som inte används, men de är ändå lagras på hårddisken. När du laddar ner en fil, eller installera en programvara kan du spela in informationen på datorns hårddisk.

    RAM Processor

    I likhet med hårddisk, en dators RAM-minne (Random Access Memory) och processor är också interna komponenter. RAM-moduler passar in fördefinierade platser på moderkortet och RAM totalt av en dator beror på kapaciteten hos de olika modulerna. När en användare öppnar ett program, datorn laddar den på RAM från hårddisken, eftersom RAM är mycket snabbare, och processorn kan manipulera RAM data mer effektivt. När programmet avslutas, är alla data i samband med programmet lossas. I huvudsak är RAM datorns arbetsbänken, där endast information som behövs vid den tidpunkten är tillfällig lagring processorn att arbeta med.

    In- utgångar Enheter

    En dator använder inmatningsenheter att ta instruktioner från operatör. Vanliga inmatningsenheter inklusive tangentbord, mus, skanner, mikrofon och webbkamera. Utan en inmatningsenhet, skulle en användare inte ska kunna mata in information till eller interagera med en dator, när du klickar på webbläsaren ikonen och skriv in en webbadress, är du med musen och tangentbordet för att instruera datorn att utföra vissa processer. Utenheter som bildskärm, högtalare och skrivare gör det möjligt för datorn att ge information tillbaka till användaren efter verkställande uppgifter. När datorn visar en webbsida, har det redan tagit ett input från användaren (den maskinskrivna-in URL), och bearbetas informationen innan man ger feedback genom sin bildskärm.

    Flyttbara media

    Optiska enheter som CD -ROM-och DVD-ROM och nu föråldrade floppy-disk, är exempel på flyttbara media, som vanligtvis hålls i tornet höljet. Flyttbara media låter en dator tillgång till information som inte lagras inuti hårddisken. När du sätter i en DVD för att titta på en film, datorn kan spela upp innehållet, eftersom DVD-ROM kan komma åt data på skivan och vidarebefordra den till datorn. En annan typ av flyttbara media är flash-enheter, som är små USB-baserade enheter som används för att lagra och överföra data mellan datorer.


Previous:hur man dödar webbläsare nedladdningar med javascript Next:vad är hårdvara i ett datorsystem?





Relaterade artiklar


  • vb.net SQL-databas tutorial
  • Microsoft Visual Basic for Applications tutorial
  • hur man ändrar färg kommandot i ett Visual Basic 6.0
  • hur man skriver ut pekare i C
  • hur man byter kolumner på VBA & tillgång
  • vad är felrapporteringssystem programvara ?
  • hur man kan begränsa text i html
  • hur man läser ett hålkort
  • hur man skapar UML-klassdiagram
  • php utbildning för nybörjare