Dator > hur man gör en objektorienterad java-spel

  • hur man gör en objektorienterad java-spel


  • Java är ett objektorienterat programmeringsspråk skapat av Sun Microsystems . Begreppet " objektorienterat "hänvisar till en programplanering strategi som omfattar virtuella objekt modellering verkliga objekt . Till exempel kan en Java " boll " objekt har funktioner märkt " Bounce ( ) "och " rulla ( ) " och egenskaper som " elasticitet " och " färg ". Att göra spel med objektorienterad Java i motsats till icke- objektorienterad ( dvs. förfaranden ) språk tenderar att producera kod som är lättare att förstå . Per definition " objektorienterat " innebär objekt , som är lättare att visualisera än förfaranden .

    Du behöver :
    Java Software Development Kit


    1
    Skriv och skriva in i en sökmotor , en webbsökning sträng som innehåller dessa element . : namnet på ett enkelt spel bekant för dig , termen "källkod " , och termen " Java ". Till exempel kan du söka efter " bödel källkod Java , " eller " Tic Tac Toe Java källkod . " Återstående anvisningar kommer att använda Tic Tac Toe som ett exempel för att modellera ett nytt spel från .
    2 .
    spela flera av de spel söktermen producerar . När du spelar varje spel , skriva en lista med kosmetika och andra små förändringar du vill göra till spelet . I exemplet Tic Tac Toe spel , kan du skriva :



    " . Ändra bakgrundsfärgen från blå till svart "

    " Ändra " X " för att se ut som en "$". "

    " Ändra det meddelande som visas när spelet är slut , från " Du har vunnit ! " till " Joey är bomben ! "
    3 .
    Ladda ner och skriv ut spelets källkod . Skriv in programmet i en textredigerare och sedan kompilera och köra programmet . Se Java -utvecklare centrum för information om kompilering och program som körs .
    4 .
    skriver kommentarer i programmets källkod som återspeglar något du förstår om koden . För Tic Tac Toe exempel kan du läsa arrayen definitionen " int Gameboard [][];" sedan lägga denna kommentar till detta uttalande :



    " int Gameboard [ ] [ ] , //Detta håller X och O 's "



    Java kommentarer kan börja med " //" för enskilda linjerna och kan också vara instängd i " /* " och " * /" för multi- line kommentarer .
    5 .
    Skriv programmet igen , men denna gång , typ så mycket av programmet som du kan från minnet . Läs det ursprungliga programmet notering bara när du behöver .
    6 .
    Upprepa föregående steg tills du kan skriva det kompletta programmet från minnet . Lägg till ytterligare kommentarer i källkoden som återspeglar den nya saker du lärt dig om programmets arbete . Till exempel :



    if ( Gameboard [0 ] [0 ] == " X " Gameboard [ 0 ] [ 1] Gameboard [ 0 ] [2 ] ) {

    //Detta ovanstående kod kontroller för tre " X " är i den översta raden av spelplanen

    IndicatePlayerWon () ;

    }
    7 .
    Skriv en lista över förändringar som påverkar spelet eller struktur av spelets objekt . Till exempel kan du lista en del tid nedräkning , där spelaren måste vinna matchen inom 10 minuter, eller förlora matchen . Eller utöka styrelsen till en 4-gånger-4 kvadrat eller till tre dimensioner .
    8 .
    flera gånger skriva den första förändringen i listan , bli mer specifik för varje skriva . Detta kallas att utveckla pseudokod .
    9 .
    Fråga minst två andra människor att läsa den senaste översynen och utför den logik som beskrivs i den . Om de lyckas utföra logik , gå till nästa steg . Annars återgå till föregående steg . Du kan hitta personer att testa ditt spel logik bland vänner och familjemedlemmar , och i spelutveckling forum som GameDev talet.
    10 .
    Rewrite , med hjälp av dokumentation om Java dokumentation platsen, pseudokod i Java-kod . Till exempel :



    pseudokod :

    Om ROW1 har tre X och jag är "O " och det är min tur , placera en O " i den tomma kortplatsen ( för att vinna spelet )



    Java -kod :

    if ( Gameboard [ rad ] [ kolumn ] == BLANK ) iPlayer == PLAYER_O ) {

    requestedRow=v ;

    requestedColumn=kolumn ;

    RequestToPlaceOpieceOnGameBoard ( requestedRow , requestedColumn ) ;

    }
    11 .
    Kompilera och kör programmet , som du gjorde det ursprungliga programmet.


Previous:nothing Next:Vad är OCX i Visual Basic ?





Relaterade artiklar


  • Varför skulle jag sätta in html i e-post ?
  • hur man kan beräkna datum skillnaden i java
  • hur du lägger till hänvisningar tillgång till ett bibliotek i Visual Basic
  • hur man programmerar mobiltelefoner med Java-programmering
  • Inaktivera HTML textmarkering
  • hur man ändrar mata in text med javascript
  • QA tullar
  • hur man kopierar musik från en dator till ett PSP
  • spel skrivverktyg
  • Vad är SQL programvara ?