Grunderna i animation i Game Maker liknar grunderna i animation i andra program . Animationer skapas genom att göra en lista med bilder , som ger en illusion av ett föremål i rörelse . Game Maker gör processen lite enklare för dig : någon sprite ( eller spel bild ) som innehåller flera bilder automatiskt animerade
Du behöver : .
Game Maker
1 .
Skapa en sprite genom att högerklicka på ordet " Sprite " i objektet listan och välja " Skapa Sprite . " Dubbelklicka på den nyskapade sprite för att öppna spriten redigeringsfönstret . Det är inom " Sprites " post i listan Objekt .
2 .
Klicka på " Redigera Sprite "-knappen .
3 .
Dubbel på den gröna miniatyrbild som lyder " image 0 ".
4 .
Klicka cirkelverktyget . I bilden , klicka och dra över bilden med muspekaren för att rita en cirkel . Som standard kommer det att vara vit med en svart kontur . Klicka på den gröna bocken för att spara ditt arbete .
5 .
Klicka på " bild 0 ", klicka på "Redigera " och klicka på "Kopiera ". Alternativt kan du bara klicka " image 0 " och tryck på Control-C .
Klicka på " Redigera " och klicka på " Klistra in ". Eller tryck " Ctrl "-" V " . Detta kommer att skapa en ny bild som heter " bild 1 ".
6 .
Dubbelklicka på " bild 1 ". Välj verktyget Paint Bucket och välja färgen blå från färgväljaren till höger på skärmen . Klicka i cirkeln för att ändra den till blå .
7 .
Klicka på " Klistra in " igen och dubbelklicka på den nya bilden som du skapade i föregående steg . Ändra färg till röd . Klicka i cirkeln för att göra det en röd cirkel . Klicka på den gröna markeringar att komma tillbaka till huvudmenyn Game Maker fönster .
8 .
Skapa ett objekt som använder den sprite . I Game Maker , sprites sig endast representera bilden . Att ha ett objekt visas i spelet , måste du skapa ett "objekt " av den och tilldela den spriten . För att göra detta , högerklicka på objektet trädet och välja " Skapa nytt objekt ". Välj " sprite 0 " från listrutan under spriten fliken .
9 .
skapa ett rum som är Game Maker 's term för ett spel nivå , genom att högerklicka i rummet trädet och välja " Skapa rum . " Klicka var som helst i rummet och detta kommer att placera din nya objektet ( och dess associerade sprite ) i den. Det första rummet du skapar automatiskt att bli den första nivån i spelet .
10 .
Klicka på den gröna pilen för att köra spelet . Cirkeln sprite kommer nu att vara animerade, byta färg varje bildruta .
Nu när du vet stegen bakom animeringen i Game Maker , gränserna är din egen fantasi. Skapa explosioner , walk- cykler eller andra animation ditt spel behov .